Participare românească la South East European Film Festival Berlin 2016Dr.phil. Cătălina Ene Onea 01.06.2016

În perioada 26-29 mai a.c. a avut loc în capitala Germaniei South East European Film Festival (SEEFF à Berlin). Gândit ca o „platformă de comunicare interculturală” cu focus pe Europa de Sud-Est, după cum îl prezintă însuşi directorul Festivalului la Berlin, regizorul şi producătorul german Harald Siebler, SEEFF îşi propune să contribuie la o mai bună înţelegere a ţărilor participante (prin proiecţia de filme variate – documentare sau de ficţiune – care vizează aspecte actuale ale societăţii din care provin) şi totodată la crearea de reţele de colaborare în lumea filmului la nivelul regiunii.

Ideea festivalului are o vechime de cinci ani, SEEFF à Paris desfăşurându-se în metropola de pe Sena încă din 2011, la iniţiativa scriitorului Jordan Plevnes, membru fondator şi rector al University of Audiovisual Arts, ESRA Paris-Skopje-New York.

Hohote şi ropote

La Berlin, Festivalul a atras anul acesta cineaşti din 15 ţări (Albania, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cipru, Grecia, Kosovo, Macedonia, Muntenegru, Republica Moldova, România, Serbia, Slovenia, Turcia şi Ungaria), care au avut astfel ocazia să intre într-un dialog direct unii cu alţii, dar şi cu publicul german, interesat să afle cât mai multe atât despre ideile din spatele filmelor prezentate, cât şi să îi cunoască pe regizori, producători sau scenarişti, de multe ori prezenţi la proiecţia peliculelor în festival.

Selectat la SEEFF Berlin 2016 a fost şi filmul românesc independent Billion Star Hotel, care a rulat în seara de sâmbătă, 28 mai, la Zeughauskino, şi care a fost primit cu hohote de râs şi ropote de aplauze. În sală s-au aflat  regizorul Alecs Năstoiu şi producătorul Ovidiu Vasu, proaspăt ajunşi la Berlin de la Târgu Mureş, după o călătorie cu maşina de aproape două zile. Cei doi au fost susţinuţi şi de Ambasadorul Filmului Românesc în cadrul Festivalului, actorul Valentin Plătăreanu, stabilit de 33 de ani în Germania şi bine-cunoscut publicului berlinez, în prezent directorul unei şcoli de actorie foarte apreciate în Berlin- Charlottenburg.

De la Dubai până la Miami

Alecs şi Ovidiu formează o echipă tânără şi hotărâtă, care crede 100% în filmul realizat, în mesajul său. S-ar putea spune că filmul Billion Star Hotel este o prezentare alegorică a vieţii cu toate greutăţile dar şi cu bucuriile ei, îmbinând într-o realizare tehnică de excepţie viziunea artistică originală a lui Năstoiu (regizor şi scenarist) cu elemente dada, teme din folclorul românesc sau cu procedee de animaţie.  În centru stă motivul dragostei, prezentat într-o multitudine de faţete: dragostea copiilor pentru părinţi, dragostea părinţilor pentru copii, dragostea romantică, dragostea platonică sau pur şi simplu dragostea de viaţă. Alecs Năstoiu vorbeşte despre Billion Star Hotel, primul său lungmetraj, ca „esenţă a viziunii sale artistice până în prezent”, şi ne recomandă să vedem filmul de mai multe ori, pentru a putea descoperi în el diferite simboluri şi mesaje subtile care ne pot scăpa la prima vizionare. Filmul gravitează în jurul unor subiecte importante, probleme sociale actuale în România, punând accent pe lupta dintre valorile morale şi cele materiale, pe contrastul dintre aparenţă şi esenţă, sărăcie şi bogăţie, corupţie şi putere, şi nu în ultimul rând pe drama familiilor dezbinate şi a copiilor rămaşi orfani. Alecs ne mărturiseşte că a pus în acest proiect foarte mult suflet, experienţă personală şi numeroase teme ce l-au preocupat activ până la ora actuală. Valentin Plătăreanu a recunoscut în film esenţa firii românului şi harul acestuia de a face haz de necaz şi în clipele cele mai grele, acel tragicomic specific poporului român, astfel încât Billion Star Hotel ar putea fi perceput şi ca o radiografie a societăţii româneşti (cel puţin) de la Revoluţie încoace.

Nu e de mirare în acest context că filmul se bucură de apreciere internaţională, de la premiera sa în România în luna februarie a acestui an fiind deja vizionat şi comentat de la Dubai până la Miami. Chiar în luna iunie Alecs şi Ovidiu sunt prezenţi la Miami Independent Film Festival, unde Billion Star Hotel a fost desemnat „Filmul lunii” (în octombrie 2015) şi are mari şanse şi la câştigarea premiului cel mare, respectiv “Cel mai bun film al anului”,  într-o competiţie în care a intrat alături de alte 11 pelicule.  Înainte de a ajunge însă în Statele Unite ale Americii, echipa Billion Star Hotel a participat şi la ediţia din Paris a SEEFF 2016, desfăşurată între 1- 5 iunie, filmul rulând încă de două ori şi în Franţa.

Standul cel mai „degustat”

Cel mai bun film la SEEFF à Berlin 2016 a fost desemnat în data de 29 mai „Three Days In September” al regizorului Darijan Pejovski (Macedonia). După ceremonia de premiere, SEEFF à Berlin s-a încheiat în stil „balkan beats” cu formaţia Ticvaniu Mare, la Roadrunner's Paradise din cartierul berlinez Prenzlauer Berg. Pe tot parcursul Festivalului de film a putut fi văzută şi expoziţia de fotografie „Balkan roots in Berlin” a fotografului brazilian Pedro Fedro, care a captat în cadrele sale elemente şi „urme balcanice” în Berlinul zilelor noastre.

România a fost prezentă la South East European Film Festival şi în cadrul „Street- Food-Market à Berlin 2016”, un concept inedit, care dă ocazia ţărilor participante în festival să îşi prezinte şi specialităţi culinare tradiţionale. Fără nici un fel de reţinere trebuie menţionat aici că standul ţării noastre, cu bucate alese, sarmale, chiftele, cozonac şi vin românesc, a fost cel mai apreciat şi „degustat” de publicul internaţional, dialogul intercultural realizându-se astfel şi … la nivel culinar.

*Articol realizat în colaborare cu Anamaria Reyes-Stan

De același autor