Curs de recuperare a bucuriei de a fi (II)Teodora Moldovan 13.09.2019
”Oxigen, glicogen, somn, pazahormonilor, concepții de viață creștine” PărinteleArsenie Boca
Iată că am ajuns la încă un episod din cursul nostru, care propune câteva repere pentru recuperarea sănătății și bunei dispoziții, a fericirii, a bucuriei de a fi.
Nădăjduiesc că v-ați hotărât să dezvoltați un stil de viață și că vă ajutați și de cunoașterea altora. Căci ”cel mai bun ajutor e acela care te ajută să-ți iei singur hotărârea și răspunderea.” (Părintele Arsenie Boca)
Valoarea trupului
Până la acest moment al cursului am adus în discuție trupul.Valoarea trupului vine de la faptul că este creat de Dumnezeu, Care a creat și sufletul. Trupul este părtaș la toate înălțările și căderile sufletului și împreună răspunzător de acestea în veșnicie.
Valoarea trupului ca organ slujitor al sufletului și ca parte constitutivă a ființei umane impune datoria morală a grijii față de sănătatea și de integritatea lui. O datorie firească, fiindcă ”nimeni niciodată nu și-a urât trupul său, ci fiecare și-l hrănește și-l încălzește.” (Efes. 5, 29)
Când Mântuitorul ne poruncește: ”Fiți, dar, desăvârșiți, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârșit este!” (Matei 5, 48), nu se referă numai la suflet, ci și la trup, acesta fiind unul din componentele naturii umane.
Mișcarea și mâncarea
Îngrijirea trupului trebuie să fie reglementată de voința omului. O stare generală bună a corpului poate fi obținută prin mișcare și mâncare.
Exercițiile fizice, ca parte a mișcării, pot fi utilizate pentru a îmbunătăți învățarea, memoria și abilitățile de gândire, pentru a educa voința și disciplina.Memoria pe termen mediu și lung este foarte bine influențată de un minim de exerciții fizice.
Exercițiile fizice îți pot transforma creierul:
- crește imediat nivelul de neuro-transmițători, cum sunt dopamina, serotonina și noradrenalina, de care ai nevoie în creierul pentru buna dispoziție;
- se îmbunătățește funcția atenției;
- se obține un efect de protecție asupra creierului – două regiuni din creier devin maiputernice; acestea sunt implicate în boli degenerative și sunt primele afectate, așa că le vrei pregătite să facă față bolilor.
Deci, pentru cel puțin trei motive, dacă nu te-ai apucat de programul de exerciții pe care ți l-am propus, este un moment foarte potrivit să o faci de acum.
Vă aduc în atenție o resursă de informație foarte bună pentru tema noastră:
https://creeracord.com/2018/12/08/beneficii-ale-exercitiilor-fizice-care-modifica-creierul/
Am explicat într-un număr anterior al revistei programul de exerciții: fiecare exercițiu se efectuează timp de 20 secunde urmat de o pauză de 10 secunde și se repetă timp de patru minute. Tot programul de exerciții durează 20 minute și aveți de efectuat 5 exerciții. Înainte de începerea programului este necesar să faceți o scurtă încălzire.
Adaug link-ul către programul de exerciții pe care vi l-am descris:
https://revistaconstiinta.ro/extra-muros/curs-de-recuperare-a-fericirii/
Asta este tot, însă vă rog, dovediți perseverență și determinare și în curând veți culege roadele!
Tabără de zi în București
Programul de exerciții fizice poate fi aplicat cu succes împreună cu copii și adolescenți. Eu însămi l-am realizat în București, într-o tabără de copii, de zi, timp de 4 zile.
Același program,pe care vi l-am descris l-am aplicat simultan cu 30 persoane. Grupul a fost eterogen: copii și adolescenți cu vârste între 6 și 16 ani.
Vă voi exemplifica în câțiva pași abordarea sesiunii de lucru:
- exerciții de încălzire 3 minute;
- descrierea exercițiilor propuse, într-un mod lent, cu efectuarea corectă a respirației pe durata fiecărui exercițiu;
- recapitularea exercițiilor propuse;
- desemnarea unei personae pentru a supraveghea timpul necesar efectuării fiecărui exercițiu, dar și a pauzei după fiecare repetare a exercițiului;
- realizarea propriu-zisă a programului de exerciții timp de 20 minute, fără să ne oprim din lucru.
Din a doua zi de tabără, am remarcat la prietenii mei de antrenament (copii și adolescenți) foarte multă atenție în realizarea exercițiilor. Desemnați de grup, câțiva dintre ei îi supravegheau și îndrumau pe ceilalți. Obținusem, fără să îmi propun, o coeziune într-un grup care abia se înfiripase. Realizam că se dezvolta o atenție concentrată, cooperare, învățare colegială.
Am recapitulat exerciții cu ajutorul lor, eu punând doar întrebări ajutătoare.Totul era plin de amuzament și stabilisem și câțiva asistenți și mai mici și mai mari.
În a treia zi de tabără, am realizat că intervențiile bazate pe mișcare i-au ajutat pe copii și adolescenți în procesul de integrare, în coordonare motrică și … în comportamentul de fiecare minut de-a lungul zilei.
Am remarcat schimbări positive în concentrare, achiziții și stima de sine, mai multă coerență în exprimare.
După sesiunile de antrenament, am dialogat despre alegerea și combinarea alimentelor. Am avut parte de surprise minunate. Din descrierea pe care copiii și adolescenții mi-au făcut-o, am aflat că pregătirea mâncărurilor oferite tuturor celor din tabără, așa cum discutasem cu părinții, a avut la bază regulile despre care v-am vorbit într-un articol anterior al revistei.
Vă adaug link-ul către Reguli de combinare a alimentelor pe care vi le-am descris:
https://revistaconstiinta.ro/extra-muros/curs-de-recuperare-a-bucuriei-de-a-fi/
Am desfășurat, așadar, Programul Mișcare și mâncare cu copii și adolescenți, dar am avut și părinți implicați de-a lungul întregii tabere. Tuturor le mulțumesc pentru effort și dedicare.
Ne-am decis să continuăm pentru a înțelege cum ceea ce mănânci influențează modul în care înveți și ce înveți și ce fel de exerciții sunt eficiente pentru dezvoltarea mușchilor și menținerea lor.
Dacă ai întrebări, scrie la adresa de email miscare.si.mancare@gmail.com.