Satul românesc adevărat? Doar ici-colo, ca muzeu...Paul Ghițiu 31.01.2019
„Neputinţa neamului românesc de a se realiza pe plan politic şi material l-a închis în sine (faţă de celelalte popoare), dar l-a deschis faţă de Dumnezeu. Durerea şi sărăcia, povara vremurilor grele pe care neamul a purtat-o îndelung, au adus la viaţă un tip uman de o mare înălţime spirituală, un om ales, un om simplu şi adânc. Civilizaţia română sătească este întemeiată pe o anume viziune de viaţă, pe un anume stil etnic, care se desprinde din omenia românească. Ţăranul român este creatorul acestei civilizaţii, în care se îmbină permanent utilul cu frumosul, gravul cu subtilul.”
Ernest BERNEA – „Civilizaţia satului românesc”
Cu o săptămână înainte de 1 decembrie, uitându-mă la o filmare cu oameni plecând în căruţe din Baia Mare către Alba Iulia, îmbrăcaţi în straie populare, cu steaguri, mândri şi entuziaşti chiar dacă în faţă le stăteau câteva zile bune de mers pe frig, ploaie, ninsoare, am avut brusc revelaţia faptului că noi românii am învins, până acum, istoria. Şi am făcut asta nu cu realizări măreţe, nu cu metropole aglomerate pline de edificii şi monumente spectaculoase, cu drumuri largi pe care să se înghesuie negustorii, sau armatele, ci cu satele noastre simple şi aerisite, cu calul şi căruţa, cu drumurile înguste, cu potecile de munte.
„Popor inconfundabil”
Ca să ne întoarcem la titlu şi luând autostrada ca pe un etalon al măreţiei vremelnice a unor construcţii statale puternice şi întinse, observăm că autostrăzi au făcut imperiile dinaintea romanilor. Au făcut şi aceştia (căci cam asta erau drumurile romane la timpul lor) dar şi alţi imperiali şi, totuşi, aceste imperii s-au dus, s-au stins, s-au pulverizat, au pierit. Tot astfel s-a întâmplat cu destule popoare angrenate prea intens în proiectele imperiale.
Mă gândesc la cal şi căruţă (cu care românii satului încă se mai deplasează) ca la o măsură a aşezării românilor în istorie, adică a simplităţii lor (la rândul ei măsură a unei reale rafinări), a modestiei, a smereniei chiar, adică a relaţiei lor cu Creatorul. Mă gândesc la ele ca la o expresie a aşezării interioare a românilor. Aşezare care, deşi am fost aici în calea tuturor vânturilor migratoare şi imperiale ale Europei, ne-a ţinut pe aceste ţinuturi – restrânse, e drept faţă de dimensiunile lor iniţiale – ca un popor imposibil de confundat cu altele. Un popor viu după multe mii de ani, nu o amintire din textele istoriei.
Au dispărut imperii, au dispărut oraşe de dimensiuni impresionante chiar şi pentru aceste zile, au fost acoperite de praf drumurile acestora, iar noi, cu caii şi căruţele noastre încă suntem. Şi nu oricum, ci ca nişte mărturii ale unor procese extrem de elaborate, la capătul cărora putem regăsi satul românesc ca o expresie a concentrării admirabilului în normal. În felul în care a reuşit Brâncuşi (şi nu întâmplător, mergând pe aceeaşi linie a concentrării şi sintezei în forme pure) cu operele sale faţă de arta de până la el. Căci Brâncuşi, înainte de a fi un artist, un călător prin lumea artei şi cea geografică, a fost – după cum avea să o menţioneze cu orice prilej – un produs al satului românesc.
„Civilizaţia română sătească este o realitate unică”
Despre satul românesc, alte câteva cuvinte din aceeaşi scriere a lui Ernest Bernea pe care v-o recomand spre citire integrală.
„Pentru omul civilizaţiei burgheze satul este primitiv, este barbar, este sub orice nivel al unei bune condiţii umane. Judecat în această perspectivă, satul reprezintă treapta de jos a vieţii obşteşti, satul este necivilizat.”
Pentru a-l înţelege, satul românesc trebuie judecat din centrul lumii sale, din punctul de vedere propriu valorilor sale, nu prin mentalitatea burgheză materialistă. Cine îndreptăţeşte calificarea unică de civilizat dată omului din oraş? O valoare proprie, un ideal politic sau material? Dar dacă satul are puncte de sprijin mai bogate pentru a fi socotit civilizat? Şi le are, desigur.
Satul reprezintă civilizaţia românească. Şi nu numai atât. Privite comparativ aceste două civilizaţii, putem afirma, fără a cădea în greşeală, caracterul european, ca să nu spunem internaţional, al celei dintâi şi autenticitatea românească a celei de-a doua. Aceasta, pentru că civilizaţia oraşelor noastre este de dată recentă şi, în raport cu datele aceleia după care a fost copiată, neîmplinită, în curs de realizare, iar civilizaţia satelor noastre este străveche, este originară, plămădită odată cu neamul acesta şi deplin realizată.
Civilizaţia română sătească este o altă natură, o altă lume. De aceea, nu poate fi judecată ca treaptă inferioară a civilizaţiei noastre orăşeneşti. Satul are o existenţă proprie şi este o aşezare umană definită. Aşa cum încă îl avem noi sub ochi, el reprezintă o comunitate de viaţă şi un sistem de valori româneşti autentice, o comunitate de viaţă naturală organică şi etnică, determinantă pentru viaţa noastră naţională.
Civilizaţia română sătească este o realitate unică. ...Civilizaţia sătească este unică în originea ei, în structura şi în substanţa ei. Ceea ce o face în primul rând să fie atât de interesantă este firescul ei, este originea sa locală. Pământul românesc, casă a poporului dintru început, a crescut această civilizaţie sătească. (...)
Această stare a fost şi un loc al conservării civilizaţiei şi neamului românesc însuşi.
Acest sat, astăzi, nu mai există decât, ici-colo, ca muzeu... în care se mişcă oameni tot mai îndepărtaţi de esenţa înaintaşilor lor. Pierduţi în admiraţia faţă de magia tehnologică a oraşului, satul şi-a pierdut memoria, pulsul, fluidele vitale care îi defineau existenţa. Astăzi pare a fi venit şi pentru noi momentul pulverizării în istorie, înţepenirii în „trecut”, cu un prezent lipsit de substanţă şi de corporalitate, cu un viitor anonim în care să nu mai putem fi deosebiţi de ceilalţi. Vom dispărea oare ca români sau vom reuşi să ne recuperăm memoria şi bogăţia spirituală pentru a trece mai departe, smeriţi şi simpli, dar inconfundabili, prin istorie? Voi încerca să răspund într-un alt text.