„…să mergi bine cu sănătatea, precum bine mergi cu sufletul.” (III Ioan 1, 2)

Şi ei au dreptul la educaţie!Dana Oncioiu 08.11.2016

Să-i înţelegem, să-i acceptăm, să-i ajutăm!

A fi părintele unui copil cu dizabilităţi înseamnă a-ţi asuma o cruce grea şi pe termen nelimitat. Uneori este nevoie să te lupţi pentru drepturile copilului tău într-o societate care nu pare să înţeleagă şi să accepte suferinţa unei făpturi nevinovate.

În România, drepturile copilului fac în prezent obiectul Legii 272/2004, în concordanță cu convențiile internaționale. De asemenea, autoritățile publice, organismele private autorizate, precum și persoanele fizice și persoanele juridice responsabile de protecția copilului sunt obligate să respecte și să garanteze drepturile copilului stabilite prin Constituție și lege. Primul pas către integrarea socială a unui copil cu dizabilitate este integrarea şcolară.

Conventia ONU pentru  Drepturile Copilului cuprinde 42 de articole care se referă în mod direct la drepturile copilului. Atunci când vorbim despre dreptul la educație al copiilor cu dizabilități, avem în vedere cu precădere Articolul 24 din Convenție. Conform acesteia, dar și recomandărilor internaționale în materie, dreptul la educație al copiilor cu dizabilități înseamnă dreptul la EDUCAȚIE INCLUZIVĂ.

Ce înseamnă educația incluzivă? Toți copiii au acces la educație de calitate într-un mediu incluziv. Educaţie de calitate nu înseamnă performanță, promovabilitate sau confort, ci cum reușeste sistemul/școala/profesorul să-i ofere copilului şansa de a învăța. Mediul incluziv este acel mediu în care sunt bineveniţi, protejaţi şi educaţi toţi copiii, indiferent de gen, caracteristici fizice, intelectuale, economice, lingvistice sau alte caracteristici (Unesco) Segregarea copiilor cu dizabilități în școli speciale înseamnă încălcarea dreptului lor la educație.

Ce puteți face în calitate de părinţi ai unui copil cu dizabilitate:

1. Solicitaţi orientarea copilului către școala de masă la CJRAE – Comisia de specialitate din cadrul Inspectoratului şcolar. Aceasta este obligată să țină cont de decizia dvs.!

2. Puteți contesta decizia de orientare către școala specială în 2 zile de la luarea la cunoștință la sediul Comisiei.

3. Solicitaţi programa adaptată și profesor de sprijin în școala de masă pentru copilul dvs.!

4. Școlile de masă Nu au dreptul să refuze înscrierea copilului dvs. Dacă întâmpinaţi asemenea abuzuri, contactați Asociaţia Curcubeul Autismului Prahova, care va informa şi va solicita sprijin juridic la CEDCD – Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu dizabilităţi.

5. Școala de masă, profesorii sau părinții celorlalți copii nu au dreptul să solicite mutarea copilului dvs din școală. Acesta reprezintă un act de discriminare. Va rugăm să ne sesizați dacă va aflați în această situație.

Lumea este cadrul dăruit de Dumnezeu în care toate făpturile Sale au dreptul să se bucure de şansa unei vieţi mai bune. Să-i înţelegem, să-i acceptăm şi să-i sprijinim pe cei care nu sunt la fel de privilegiaţi ca noi.

Şi el are dreptul să se bucure de şansa unei vieţi mai bune!