Cui îi este frică de...Ursul de Aur? Festivalul Internațional de Film de la Berlin 2023Dr.phil. Cătălina Ene Onea 08.03.2023

Ascultând cu interes discursul marelui regizor Steven Spielberg, care, la primirea Ursului de Aur Onorific pentru întreaga carieră, a declarat în cadrul celei de-a 73-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (16-26 februarie 2023), că acum, în sfârșit, nu îi mai este frică de urși, și parafrazând totodată în gând un celebru titlu de piesă de teatru, m-am surprins întrebându-mă: „Cui îi este frică de... Ursul de Aur?“ Mie, una, cu siguranță că nu!

Printre ”îmblânzitorii de urși”

Într-o zodie norocoasă, la o primă ediție a Berlinalei după pandemie, desfășurată exclusiv off-line și fără restricții, am ajuns din nou, cu acreditare internațională de presă, să iau pulsul Festivalului la cald, chiar din inima metropolei germane, respectiv din locurile deja tipice pentru Berlinală (Berlinale Palast, Zoo Palast, Cubix, CinemaxX, Press Center Hyatt ș.a.), care mustesc de fiecare dată artă cinematografică sub diferitele ei forme și fațete, atât de variate și atât de versatile.

Am pășit cu bucurie pe covorul roșu, alături de artiști de renume mondial (Steven Spielberg, Willem Dafoe, Helen Mirren, Anne Hathaway, Kristen Stewart, John Malkovich, Joan Baez, Bono, Boris Becker sunt doar câteva nume din pleiada de staruri de talie mondială prezente anul acesta la Berlin), am primit mult râvnitul microfon al Berlinalei la mai multe conferințe de presă, și am avut chiar șansa ca întrebările mele să fie mai apoi preluate în realizarea de știri și reportaje la televiziuni din Germania sau din lume (vezi aici, la min. 34:28 intervenția mea la Conferința de presă cu Steven Spielberg, al cărei răspuns a fost integrat în materialul realizat de canalul ZDF al televiziunii naționale germane despre Decernarea Ursului de Aur Onorific: https://www.youtube.com/watch?v=mLJV_5PSoOw), am văzut o mulțime de filme interesante în compania selectă a doamnei Irina-Margareta Nistor, am fost în mijlocul cineaștilor și cinefililor români strânși de Cristian Niculescu, director general, și Ioana Mandeal, referent cultural, la recepția oferită  în cinstea participării românești la Berlinala 2023 în Romanian Film Lounge la Institutului Cultural „Titu Maiorescu“ Berlin (cu proiecții din filme românești, puse la dispoziție de MNARC pentru Galeria de Artă a  ICR Berlin, Reinhardtstr. 14) și, mai presus de toate, m-am aflat chiar în mijlocul Urșilor și al câștigătorilor lor la Ceremonia de decernare a premiilor a celui mai mare festival de film pentru public din lume! Aproape i-am atins și m-am lăsat atinsă de ei cu o mângâiere pe obraz, ca în frumoasa fotografie alături de regizorul francez Nicolas Philibert, al cărui film documentar „Sur l'Adamant“  a fost desemnat câștigătorul marelui trofeu, Ursul de Aur, oferit de juriul internațional al Festivalului, anul acesta prezidat de actrița americană Kristen Stewart (Twilight), și din care a făcut parte și regizorul român Radu Jude, el însuși un „îmblânzitor de urși“, fiind deja deținătorul unui Urs de Aur (2021) și al unui Urs de Argint (2015). Și în juriul de scurtmetraje a fost un jurat român, și anume Cătălin Cristuțiu, regizor de montaj, cunoscut în special pentru filmul „Aferim!“, în regia lui Radu Jude, premiat la Berlinala 2015.

Câștigătoare la numai 8 ani!

Nici Sofiei Otero, în vârstă de numai 8 ani, nu i-a fost frică de Ursul pe care l-a îmbrățișat cu tărie, scăldându-l în lacrimi sincere de copil, care a ținut să mulțumească întregii familii, neuitând-o nici pe mătușa din Țara Bascilor,  care sigur i-ar fi reproșat că nu   i-a pomenit numele, dacă nu apuca să o menționeze după ce i-a fost înmânat Ursul de Argint la categoria Cea mai bună interpretare în rol principal, pentru rolul său din pelicula spaniolă „20,000 Species of Bees“, de Estibaliz Urresola Solaguren. Sofia Otero intră astfel în istoria Berlinalei drept cea mai tânără câștigătoare a unui Urs!

Prezențe românești

O distincție importantă în Secțiunea Forum a Festivalului a primit-o filmul documentar românesc „Între revoluții“, în regia lui Vlad Petri, căruia i-a fost înmânat premiul Federației Internaționale a Criticilor de Film (FIPRESCI), unul din cele mai râvnite premii în Festival, din afara Competiției oficiale. Tot în secțiunea Forum, o secțiune menită să atragă atenția asupra filmului ca mediu artistic, și care selectează an de an în Berlinală filme cu un puternic caracter estetic, a fost prezentat și primul lungmetraj al regizorului Sebastian Mihăilescu, „Mammalia“, un film menit parcă să intrige, ale cărui sesiuni de întrebări și răspunsuri cu publicul din Festival au depășit de fiecare dată timpul alocat oficial de organizatori, ele continuându-se de multe ori și în afara sălilor de cinema.

Prezența românească în ediția actuală a Berlinalei s-a făcut simțită și prin colaborarea mai multor actori români la producții cinematografice internaționale din Festival. Fostul baschetbalist Ghiță/Gheorghe Mureșan are un rol mic, dar important în filmul american intrat în competiția oficială, „Manodrome“ (cu o distribuție din care fac parte Adrien Brody și Jesse Eisenberg), iar la conferința de presă de după premiera pentru jurnaliști, regizorul John Trengove a vorbit foarte frumos despre cinematografia românească și despre colaborarea cu „George“, a cărui improvizație liberă sub forma cântecului de leagăn „Nani, nani, puișor“ conferă „fondul muzical“ pentru deznodământul filmului (v. min. 29:09 https://www.berlinale.de/de/2023/videos/vod-in-voller-laenge_234250.html?fbclid=IwAR01KtbDIAMgmFkpAcfu9t1vRmXNIWJNdS_hroOotLpqE6OjzHxgggUIoQY)

Dedicație pentru un mare actor

Un rol de excepție în cadrul filmului belgian „Here“, desemnat Cel mai bun film în secțiunea Encounters, îi aparține regretatului actor Teodor Corban, pe care îl putem vedea aici în ultimul său proiect, încheiat cu foarte puțin timp înainte de dispariția sa prematură. Cu Premiul în mână, la scurt timp după ceremonia de închidere a Berlinalei, regizorul Bas Devos a povestit cu mare emoție în voce despre impactul extraordinar pe care l-a avut asupra sa prezența lui Teo Corban în film, într-un monolog de excepție, ca și despre șocul resimțit la primirea veștii morții lui Corban chiar în faza de postproducție a filmului, pe care s-a hotărât să i-l dedice (v. min. 56:20 https://www.youtube.com/watch?v=IAvx8tzfN4w ).

Serialul „Spy/Master“, o coproducție România-Germania, din echipa căruia fac parte scenarista Adina Sădeanu, actorii Alec Secăreanu, Ana Ularu, Andreea Vasile ș.a., a fost selectat în secțiunea de seriale a Festivalului și a avut premiera mondială în Zoo Palast Berlin, chiar în prezența protagoniștilor, iar în scurt timp, și publicul din România va putea viziona primul sezon, și anume pe HBOmax. Posibilitatea de încheieri de noi astfel de colaborări internaționale a oferit-o și de data aceasta Co-Production Market din cadrul European Film Market la Berlinală, una dintre cele mai mari platforme de întâlniri la nivel internațional din industria media și de film, unde și țara noastră a fost reprezentată, atât prin numeroși oameni de film, cât și printr-un stand al cinematografiei românești, asigurat de Centrul Național al Cinematografiei. Și nu în ultimul rând, tânăra actriță și dansatoare Judith State a fost selectată anul acesta în Secțiunea European Shooting Stars a Berlinalei pentru rolul său din filmul „RMN“, în regia lui Cristian Mungiu, film prezentat în Germania la Festivalul de Film de la Cottbus (8-13 noiembrie 2022), în care țara noastră a fost invitată de onoare în cadrul secțiunii „Spootlight Romania“, cu un program cultural la care a contribuit și Departamentul de Limba și Cultură Română - Asistență Socială de la Universitatea BTU Cottbus-Senftenberg. Despre toate acestea am scris în articole anterioare din rubrica de autor „Cooltura“ (v. editorialul din Revista Conștiința - decembrie 2022)

Un nou început

În data de 26 februarie 2023 s-a tras cortina celei de-a 73-a ediții a Festivalului de film de la Berlin, după 10 zile pline de filme și întâlniri cinematografice felurite, unele mai decente, alte mai nebune, unele mai stabile, altele mai fluide... cert este că Berlinala a revenit în forță după edițiile online/hibrid de anii trecuți,   făcându-și auzită vocea, de data aceasta chiar sub motto-ul „the new beginning“ (un nou început), idee susținută încă dinaintea deschiderii oficiale de anul acesta de directorul artistic Carlo Chatrian. Finalul de Berlinală marchează, însă, ca în fiecare an, deschiderea către noi filme și orizonturi cinematografice, lăsând cale liberă și pentru celelalte festivaluri importante de film, ce ne vor îmbogăți calendarul în lunile ce urmează.

 

Lista completă a câștigătorilor anunțați în seara zilei de 25 februarie 2023, la Berlinale Palast:

 

Ursul de Aur: „Sur l’Adamant”, regia Nicolas Philibert, Franța

 

Ursul de Argint-Marele Premiu al Juriului: „Afire” („Roter Himmel”), regie și scenariu de Christian Petzold, Germania

Ursul de Argint-Premiul Juriului: „Bad Living” („Mal Viver”),  regia şi scenariu de João Canijo, Portugalia

Ursul de Argint pentru regie: Philippe Garrel, Franța,pentru „The Plough” („Le grand chariot”).

Ursul de Argint pentru cea mai bună interpretare în rol principal: SofíaOtero („20,000 Species of Bees”, de Estibaliz Urresola Solaguren, Spania)

Ursul de Argint pentru cea mai bună interpretare în rol secundar:Thea Ehrlich („Till the End of the Night”, de Christoph Hochhäusler, Germania).

Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu:Angela Schanelec pentru „Music”, Germania

Ursul de Argint pentru realizări artistice deosebite:Hélene Louvart, DOP „Disco Boy”, de Giacomo Abbruzzese, Italia.

Secțiunea de scurtmetraje:

Ursul de Aur:„Les chenilles”, de Michelle Keserwany şi Noel Keserwany.

Ursul de Argint: „Dipped in Black”, de Matthew Thorne şi Derik Lynch.

Secţiunea Encounters:

Premiul pentru cel mai bun film:„Here”, de Bas Devos.

Premiul special al juriului:„Samsara”, de Lois Patino.

Cel mai bun regizor: TatianaHuezo, „The Echo”.

Alte premii:

Cel mai bun film de debut:„The Klezmer Project”, de Leandro Koch şi Paloma Schahmann.

Cel mai bun film documentar:„The Echo”, de Tatiana Huezo

 

 

 

 

De același autor