"Știința fără conștiință este ruina sufletului" François Rabelais

Farisei cu bun simţ Constantin St. Dogaru 21.02.2017

„A venit vremea și acum este” (Ioan 5, 25) când toți vom arunca cu piatra în toți. A se vedea femeia păcătoasă (Ioan 8, 1-11). Atunci, o femeie din popor păcătuise într-adevăr. Fariseii și cărturarii aveau toate motivele s-o condamne: să nu uităm că femeia era doar pretextul, Iisus era ținta lor. Dar El a înțeles vicleșugul lor și a întors totul la 180º: „Cel dintâi fără de păcat dintre voi, să arunce primul cu piatra” (v. 7). Și Scriptura spune, mai departe, că de la cei mai bătrâni până la cei mai tineri „mustrați fiind de cuget” (v. 9) au lăsat pietrele din mână, plecând unul câte unul. Câtă decență: fariseii de atunci aveau dreptate, dar și bun simț. Gestul lor mi se pare extraordinar, astăzi nu mai avem nici măcar asemenea farisei: aproape nimeni nu mai recunoaște ce a fost, ce a făcut, toți neagă, îndreptățindu-se (justificându-se) pe ei înșiși; atenția noastră n-ar trebui să se concentreze numai asupra femeii iertate, ci și asupra gestului de bun simț al fariseilor de atunci. Astăzi ducem lipsă de astfel de …. farisei.

citește articolul


Ana, mon amour - Ursul de Argint pentru montajDr.phil. Cătălina Ene Onea 20.02.2017

Vineri, la premiera mondială a filmului Ana, mon amour s-a aplaudat. În picioare. La conferinţa de presă de după s-a râs. Cu poftă. Echipa filmului, în frunte cu regizorul Călin Peter Netzer, „dirijorul” discuţiei, s-a arătat dornică să povestească şi să răspundă la cele mai diverse întrebări, venite de la jurnalişti din întreaga lume.

Inspirat din cartea „Luminiţa, mon amour”, scrisă de Cezar Paul-Bădescu, de asemenea implicat în proiectul cinematografic ca scenarist (alături de Călin Peter Netzer şi Iulia Lumânare), filmul se clădeşte  pe o atmosferă de relaţie complexă şi chiar complicată, în care personajele principale parcurg o călătorie de (re)cunoaştere grea şi dureroasă, à la Murakami. În legătura dintre Toma şi Ana se pot găsi elemente demne de „Pădurea norvegiană”,  în ciuda faptului că nici scriitorul şi nici scenariştii nu au marjat pe o asociere estetică de acest gen, declarând că dacă se identifică asemenea influenţe, ele nu au venit în mod conștient.

citește articolul


A apărut nr. 220-221 ianuarie - februarie 2024

Din sumar:

Cum de vorbim fără lacrimi? - pr. dr. Claudiu Băzăvan

Foamea de putere nu știe de principii - Gabriela Băducu

O carte A-tipică: „Taina omului - firescul rugăciunii” - Silviu Alupei

Moartea Acvilei Bicefale - pr. Eduard Ioan Rădună

Nu compromisul, ci jertfa ține Biserica! - Pr. prof. dr. docent Mihai Valică

Totul este altundeva!

Zare în ochi - pr. dr. Claudiu Băzăvan

Nenea Constantin -Nicușor Nacu

Berlinala 2024: Caleidoscop de stări și fapte - Dr.phil. Cătălina Ene Onea

Flori și sfinți - Carmen Elena Toader

Între macrocosmos și microcosmos - Sabina Ene

Nu se poate vorbi oricum despre orice - Constantin St. Dogaru

Schilodul de la marginea drumului

De unde vine fericirea? - Dr. Roxana Constantinescu

Mare vânzoleală

Frigărui de miel cu banane fripte - Marian Paraschiv

PARTENERI