”Farmacia lui Dumnezeu are program permanent și este deschisă pentru toată lumea”
În ultimii doi ani, întreaga populație a fost expusă unei terapii excesive de antibiotice, ca urmare a valurilor intermitente de coronavirus, cu toate formele sale mai mult sau mai puțin virulente și contagioase.
citește articolul
Avva Ioan a zis că un călugăr a intrat odată în extaz și a văzut trei monahi stând pe țărmul mării. Dinspre țărmul celălalt a venit un glas zicându-le: „Luați aripi de foc și veniți la mine!”. Doi dintre ei au făcut întocmai și au zburat spre celălalt țărm, în timp ce al treilea a rămas pe loc și a început să plângă și să strige. În cele din urmă i s-au dat și lui aripi, dar nu de foc, ci slabe și vlăguite. Tot cădea în valuri și se ridica și cu multe chinuri a reușit să ajungă până la țărm. Așa este și generația noastră: zboară nu cu aripi de foc, ci cu aripi slabe și vlăguite.
- Articolul de față vă invită la o reflecție asupra cuvântului conștiință.
- Fiind chiar numele prezentei reviste, cuvântul conștiință trebuie să vă fi sunat de atât de multe ori în ureche încât să-și piardă din strălucire.
- Tocmai de aceea am considerat că o astfel de lămurire este nu doar potrivită, ci și necesară. Nu vom urmări definirea termenului, ci mai curând înțelegerea lui.
- Prin urmare, să vedem ce ar putea să ne rezerve acest concept dincolo de explicațiile comune.
În primul rând, vrem să aducem în vedere cititorului o subtilitate terminologică pe baza căreia vom opera. Ca termen psihiatric, conștiința este interșanjabil cu cel de conștiență. Cel din urmă se referă, din punctul nostru de vedere, la simptomul conștiinței, la premisa somatică din care originează orice fenomen de conștiință. Ca prim răspuns al dicționarului[1], vom găsi un calup de definiri, diferite întrucâtva, însă toate păstrând centrul înțelegerii comune al termenului. Conștiința este intuiția/percepția faptului că existăm, că avem o responsabilitate morală față de aproapele nostru și față de noi înșine, că avem o înzestrare aparte care ne permite să gândim liber, ș.a.m.d. .
citește articolul
Teofania ca prezență și lucrare nemijlocită a lui Dumnezeu în istorie la părintele Nil Dorobanțu (1920-1977)
La jumătatea veacului trecut, mersul revoluției la români se transformase în tăvălug cu largul concurs al ocupației sovietice și invadase întreaga lume românească, inclusiv Biserica, sufocând orice libertate a conștiințelor și căutând să suspende orice legătură vie a omului cu bunul Dumnezeu. Este interesant de remarcat faptul că atât pătrunderea curentului secularizant (1828-1834), cât și impunerea sa violentă în spațiul românesc (după 1945/1947) s-au produs în urma unor invazii ale imperiului slav din răsărit, sub diferitele sale avataruri. Părea că nimeni și nimic nu va mai putea sta în calea duhului răutății care năvălise în toate ungherele societății românești. (...) Sfânta Euharistie ca prezență nemijlocită și revelată a Mântuitorului este, în același timp, pâine cotidiană și pâine a vieții cu sensul afirmat în Rugăciunea Domnească („pâinea noastră cea de toate zilele...”; „pâinea noastră cea spre ființă...”). Faptul că în și prin sfânta Euharistie Se revelează Hristos nu o proiectează însă într-un registru pur contemplativ de tip platonician, ci presupune, prin consumarea ei, participarea la viața lui Dumnezeu în Hristos, Dumnezeu-om. Mai bine spus, prin cuminecarea cu sfintele Taine ne unim cu Hristos euharistic până într-acolo, încât sângele Lui curge prin venele noastre, în trupurile noastre. Sau, după cum foarte plastic se exprimă ieroschimonahul Nil Dorobanțu: „prin împărtășire cu Sfânt Sângele lui Hristos ne scăldăm toate celulele și lichidul interstițial și limfa etc. în Euharistia Dumnezeului celui Viu”.
citește articolul